Handleidingen
Gebruikersdocumentatie wordt vaak gezien als een kostenpost. Het wordt op het laatste moment geschreven door de programmeur of de technicus, voor redactie of opmaak is geen tijd, en wordt alleen op CD of via de website verspreid. En dat terwijl documentatie wel degelijk iets kan toevoegen.
Een goede handleiding spaart kosten
- Een korte maar goed geteste installatie-instructie of 'getting started' op papier voorkomt dure telefoontjes naar uw helpdesk. U investeert één keer twee dagen werk in een gedegen A4-tje, en u bespaart uw helpdeskmedewerkers honderden onnodige telefoontjes.
- Een procesgerichte handleiding gaat uit van de gebruiker: zijn dagelijkse praktijk, verantwoordelijkheden en doelen staan centraal. Hij vindt sneller het antwoord op zijn vragen, en alle handelingen rond een bepaalde taak staan in de juiste volgorde bij elkaar.
- Als de documentatie met het product wordt meegeleverd zijn ook uw verkopers sneller opgeleid, en kunnen ze het product beter verkopen.
- Gebruikersdocumentatie is een geschikte plek om een aanzet te doen tot cross-selling of up-selling. Tussen de regels door kunt u de mogelijkheden van uw andere producten benadrukken.
- Uit onderzoek blijkt dat mensen nog steeds makkelijker informatie van papier opnemen dan van het beeldscherm. Het is dan ook de beste manier om wat complexere informatie overzichtelijk te presenteren.
- Bovendien maakt een boek een professionele indruk, en kunt u zich ermee onderscheiden van uw concurrenten.
Overigens is in veel gevallen elektronische helpinformatie zeer geschikt als aanvulling op een handleiding.
Skribo heeft jarenlange ervaring met gebruikersdocumentatie. Neem contact op en informeer naar de mogelijkheden voor uw organisatie. Het kan u tijd en geld schelen.