Tekstbureau Skribo

Category: Artikel

Artikel

Pijler 3-2009 - Interview project Standaardisatie Opleidingsprocessen (STOP)Artikel over project STOP voor personeelsmagazine Pijler van het Commando DienstenCentra, Ministerie van Defensie

Journalistiek en artikelen

  • Wetenschapsjournalistiek
  • Bureaujournalistiek
  • Artikelenseries ‘verkoopmethodieken’ en ‘Lead-conversie maximaliseren’

Nieuwsbrief

Qualogy Times - Suriname - April 2008

Qualogy Times – Suriname – April 2008

Welkom!

U ziet hier de eerste editie van de Qualogy Times voor Suriname. Hét magazine waarmee wij u regelmatig op de hoogte zullen houden van onze activiteiten in Suriname. Het bevat interessante artikelen rond Oracle- en Java-technologie, zoals Business Intelligence, WebFacing en ons predicaat als partner van Alfresco op het gebied van Document Management. Verder stellen wij het management en een aantal medewerkers aan u voor.

Daarnaast introduceren wij u onze nieuwe website waar u een totaal overzicht van onze organisatie kunt vinden. De website is te bereiken via: www.qualogy.sr.

Qualogy Suriname is Oracle Certified Solution Partner. Daarmee beschikt u over een betrouwbare lokale partner die u professioneel kan ondersteunen met uw automatiseringsvraagstukken. Maak kennis met ons! Bijvoorbeeld tijdens de ICT-Computerbeurs die van 30 april tot en met 4 mei wordt gehouden.

Wij wensen u veel leesplezier, en graag tot ziens.

Pieter Kranenburg
Region Manager South America

Qualogy Suriname
Kerkplein 1 – PO Box 12865
Paramaribo – Suriname

T: +597-470217
E: info@qualogy.sr


Qualogy Suriname, uw partner in Oracle en Java

Qualogy Suriname

Qualogy Suriname is een jonge organisatie die hoogwaardige ICT-oplossingen biedt waarbij Oracle- en Java-technologie wordt toegepast.
In combinatie met onze Nederlandse moederorganisatie beschikken we over een schat aan expertise om complexe bedrijfsprocessen inzichtelijk te maken, te integreren en te stroomlijnen.
Om dit doel te bereiken werken we met eersteklas applicaties, solide partners en Highly Qualofied Consultants die hun kwaliteiten graag inzetten voor uw organisatie. Het resultaat? Volledig op uw organisatie afgestemde automatisering om bedrijfsprocessen nog efficiënter en eenvoudiger te laten verlopen.
Van advies, ontwikkeling en tests tot implementatie en monitoring van uw systeem: Qualogy Suriname zorgt voor optimale begeleiding tijdens het hele automatiseringstraject.

 

Meer informatie over Qualogy Suriname vindt u op onze nieuwe website: www.qualogy.sr. Graag maken we van de gelegenheid gebruik om het management aan u voor te stellen:

Felicia Maloncy: Office Manager
Tino Lew: General Manager
Pieter Kranenburg: Region Manager South America
Paul Mehilal: Directeur Qualogy Holding

De vestiging beschikt over een twaalf consultants. Drie van hen hebben we gevraagd om wat over zichzelf te vertellen:

Diana Persaud: Oracle Developer
Franklin Nasoeki: Oracle DBA
Yusuf Nazir: Java Developer


ICT-Computerbeurs

ICT-computerbeurs 2008 Van 30 april tot en met 4 mei 2008 vindt de ICT-Computerbeurs plaats in Paramaribo. Ook Qualogy zal prominent aanwezig zijn met een stand en een aantal ludieke acties.

Het evenement is onderdeel van de ‘3-in-1-beurs’ die de Kamer van Koophandel en Fabrieken dit jaar voor het eerst organiseert. Men verwacht een groot aantal bezoekers. Tegelijkertijd met de ICT-Computerbeurs 2008 vinden namelijk de beurzen Agro 2008 en Made in Suriname 2008 plaats.

Read more…


Business Intelligence

To BI or not to BI?

Inzicht in business intelligence

Feiten over het reilen en zeilen van het bedrijf zitten vaak verborgen in de systemen van de organisatie. Business Intelligence (BI) is een middel om die kennis niet alleen boven water te krijgen, maar ook op de juiste wijze te interpreteren. Pas dan kan een bedrijf goede beslissingen nemen.

Maar wat is Business Intelligence precies? Wat is het verschil met Datawarehousing? Wat is OLAP? Wat heeft Data Mining ermee te maken?

Read more…


WebFacing

WebFacing: de groene kijk op het web


Uw AS/400-investering behouden en tóch innoveren

U hebt destijds een prima investering gedaan in een AS/400-systeem (of iSeries of System i) en het draait nog steeds naar tevredenheid. Vervangen is geen optie. Toch zou het handig zijn als u uw applicaties via internet kon ontsluiten. Dat kan!

WebFacing is een IBM-techniek waarmee u Rich Web Clients kunt maken van de vertrouwde ‘groene schermen’ van uw applicaties. Snel, goedkoop en zonder risico. Maar er is meer mogelijk.

Read more…


Qualogy is Alfresco System Integration Partner

AlfrescoOpen Source Enterprise Content Management


Sinds 24 maart 2008 is Qualogy officieel partner van Alfresco, hét open source-alternatief voor content management. Op deze manier kunnen we onze klanten laten profiteren van de absolute top op het gebied van content management, tegen een fractie van de kosten.

Alfresco is een systeem waarmee u alle ongestructureerde informatie binnen uw organisatie overzichtelijk kunt bewaren en beheren. Denk bijvoorbeeld aan binnengekomen poststukken, Microsoft Word- en PowerPoint-bestanden en PDF-formulieren, maar ook e-mailberichten, afbeeldingen, video’s en geluidsfragmenten.

Read more…

Bedrijfscommunicatie

  • Nederlandse en Engelse brieven, whitepapers, persberichten en artikelen schrijven, redigeren en vertalen, onder andere voor QAFE, het nieuwe product van Qualogy
  • Joomla-training verzorgen voor redactie van website www.qualogy.com
  • Nieuwsbrief-artikelen en website-teksten schrijven en redigeren voor website van Surinaamse vestiging
  • Joomla-website van Surinaamse vestiging vertalen naar het Engels

Website-artikelen

Het onderstaande artikel is eerder verschenen op de website van Plataforma in augustus 2007.

Plataforma - Van zoekmachine naar persoonlijke adviseurVan zoekmachine naar persoonlijke adviseur

Zoeksystemen op websites zijn van nature nogal zwart-wit ingesteld. Een resultaat voldoet aan de zoekcriteria of niet. Iedereen die wel eens een hotel, camping of bed & breakfast heeft gezocht kent het probleem. Op internet is het hele aanbod beschikbaar, maar alles is scherp ingedeeld: drie of vier sterren, wel of niet in de stad. Hoe meer zoekcriteria je invult, hoe minder resultaten je krijgt. Een medewerker van een reisbureau kan je vaak wel volgens je wensen adviseren (een ‘redelijk luxe’ hotel, ‘niet te ver’ van het centrum), maar dan kun je alleen uit hun gids kiezen.

Best of both worlds

Plataforma heeft nu het beste van twee werelden bij elkaar gebracht. Een persoonlijke digitale adviseur die niet alleen het volledige aanbod uit het hoofd kent, maar bovendien in kleur in plaats van zwart-wit denkt. Hij laat u zien welke resultaten het meest met uw wensen overeenkomen.

Het lijkt een klein verschil, maar in de praktijk betekent het een enorme verbetering. Als u bijvoorbeeld een kindvriendelijke camping zoekt, liefst met een kinderclub, een speeltuin, fietsverhuur, een kinderbad, een binnenzwembad, een TV-ruimte, animatie en bovendien ook een duikschool, dan krijgt u bij een standaard zoekmachine waarschijnlijk geen enkel resultaat. U moet steeds opnieuw zoeken met een paar criteria minder, totdat er eindelijk één camping verschijnt. En die is dan natuurlijk al vol.

De zoekadviseur van Plataforma levert meteen resultaten opAltijd resultaat

De Plataforma Zoekadviseur levert wel meteen resultaten op. Campings die voor 95% of 70% aan uw criteria voldoen. Misschien geen binnenzwembad of TV-ruimte, maar de rest wel. En daar gaat het u om.

Bovendien worden de resultaten meteen gesplitst op basis van beschikbaarheid:

  • een lijstje campings dat het meest overeenkomt en bovendien in de gevraagde periode plaats heeft;
  • en een lijstje dat het meest overeenkomt, of er nu plaats is of niet. Want misschien bent u nog niet zeker van de periode, of laat u dat afhangen van de camping.

Zo ziet u in één oogopslag zowel wat uw eerste keus is, als wat er beschikbaar is. Want soms is uw eerste keus niet direct leverbaar.

Ook voor uw webwinkel

Dit gebruiksvriendelijke zoeksysteem is uiteraard niet beperkt tot campings of hotels. Elke webshop of boekingswebsite kan ervan profiteren. Hoe meer eigenschappen uw artikelen of producten hebben hoe beter. Bijvoorbeeld een site voor contactlenzen, telefoons of tweedehands auto’s.

Plataforma kan ook uw webshop of boekingswebsite voorzien van een zoekadviseur. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie. Nieuwsgierig hoe het werkt in de praktijk? Ga naar CampID, een Nederlandstalige website voor campings in Kroatië. U ziet dan meteen dat Plataforma werk maakt van webapplicaties. Naast de Zoekadviseur biedt de site natuurlijk ook een gebruiksvriendelijk boekings- en betaalsysteem, inclusief uitgebreide backoffice voor uw eigen onderhoud, rapportage en administratie.

Artikelen

H&P Media Services - WoonJournaal: Steeds meer keus uit klussenbedrijvenDiverse artikelen voor lifestyle-magazines zoals WoonJournaal (later Thuisleven)

Bedrijfscommunicatie

AccountView Journaal, januari 2007 - Overstappen van AccountView Solo naar Team biedt vele voordelen

  • Smartsite-bedrijfswebsites beheren, redigeren en de vertalingen coördineren
  • Mailings, advertenties, verkoopdocumentatie, prijslijsten en overige externe communicatie schrijven en redigeren
  • Artikelen schrijven en redigeren van kwartaalblad ‘Journaal’ voor klanten en prospects
  • Supportinformatie en cursussen schrijven en redigeren
  • Handleidingen, helpteksten en release notes voor bedrijfsadministratieve software schrijven en de vertalingen coördineren
  • Een documentatie-toolset in Microsoft Word en Access bouwen
  • Teksten in software redigeren en de terminologie bewaken

AccountView Business Software is inmiddels een onderdeel van Visma.

 

Interview Gerrit-Jan Bomhof

Het onderstaande artikel is eerder verschenen in SalesExpert 10/2007.

case salesexpert bomhofGerrit-Jan Bomhof: Zakelijk gewin vind je op de kruispunten van verschillende werelden

Het had weinig gescheeld of Gerrit-Jan Bomhof was geen Commercieel Manager van het Jaar 2006 geworden. Door het slechte weer en een overvolle agenda had hij bijna afgezegd voor de eerste bijeenkomst. Gelukkig besloot hij toch te gaan.

Een serieus traject

Hij is enthousiast over de jurering. “Je wordt meegezogen in een zorgvuldig, intensief selectieproces. Ik had mijn case met veel plezier opgeschreven. Het centrale thema was: wat had ik bereikt bij AD NieuwsMedia, wat had ik nu anders gedaan dan anderen, wat maakte het verschil? Ook ging er iemand van het selectiebureau langs de bedrijven om alles met eigen ogen te zien en te horen. En later werd ik twee uur doorgezaagd door iemand die zich hiervoor méér dan volledig had voorbereid!”

Emotie-bulldozer

Was hij zelf klaar voor die podiumplaats? “Ik heb me met de case goed op de selectie voorbereid, en ik vond het leuk om er met vakbroeders over te praten. Ik heb heel veel geleerd bij Mobil, Vredestein, TOP Lease en Bilderberg. Maar toch, bij AD NieuwsMedia valt alles op z’n plaats: ook hier gaat het om het samenspel. Het is een grote bonus als je de erkenning voor het succes van buiten naar binnen kunt brengen. Dat hebben we dan ook collectief goed gevierd. En toen ik bij de drie finalisten bleek te zitten heb ik dat meteen met iedereen gedeeld. Het is een prestatie van de onderneming als je zo ver komt met zo’n case. Ik voelde me een soort emotie-bulldozer: daar komen we vandaan en we douwen met elkaar de goede kant op. Op die manier krijg je de hele organisatie met je mee.”

Wat overkwam hem nadat hij met dat verschrikkelijk zware beeld op dat podium stond? “Ik ben eigenlijk liever regisseur dan dat ik op het toneel sta. Ik was meestal de ‘hidden champion’: Vredestein terug op de kaart zetten, TOP Lease van plaats 16 naar 3 brengen en Bilderberg zichtbaarder maken. Ik was de katalysator achter een team van mensen die het kunnen, weten en het realiseren. Maar ineens vond ik het geweldig leuk om zelf op dat podium te staan, van vakbroeders de eer te krijgen dat dit succes niet vanzelf kwam.”

Zestig bossen bloemen

En de ‘day after’? Zweefde hij nog steeds anderhalve meter boven de grond? “Er komt ongelofelijk veel over je heen. Werkelijk iedereen begint je te bellen, te sms-en en te mailen. Zestig bossen bloemen thuis, gebak bij het AD, champagne… het was echt feest! In die eerste twee weken kreeg ik meer dan 2500 reacties. Klanten, reclamebureaus. Zelfs ik werd er echt stil van, iets dat me niet vaak overkomt.”

“Ik kan nu deuren openen waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Net als een van mijn voorgangers, Rob Beset van Batavus, kan ik in zo’n netwerk prima met mijn producten uit de voeten. Als mediapartner heb ik wisselgeld, ik kan voor klanten aandacht genereren. Het heeft dus niet alleen mij, maar ook mijn klanten unieke mogelijkheden gegeven om meer uit deze titel te halen.”

Heeft hij tips voor toekomstige kandidaten? “Geniet er ten volle van! Deel je succes met je organisatie; laat zien met wie je hebt gewonnen. Zowel voor mijzelf als voor het AD had het een enorme impact. Het heeft nieuwe omzet en nieuwe relaties opgeleverd. Ik heb genoten van de lezingen die ik mocht geven. De keerzijde is dat je alerter moet zijn, je hebt iets hoog te houden. Je opvolger staat de dag na je titel al in de startblokken. En gesprekspartners zijn soms ook meer op hun hoede als ze met de Commercieel Manager van het Jaar aan tafel zitten.”

Schijnbaar gemak van de artiest

Wat is succes voor hem? Bomhof denkt even na en lacht. “Het is de kroon op datgene waarvoor je het allemaal doet. Het is net als bij echte artiesten, waarbij je niet meer ziet hoe ze het doen. Ik moet ervoor buffelen, de regie voeren, recherchewerk op orde hebben. Maar als ik het goed doe lijkt het voor de toeschouwer alsof het makkelijk, bijna vanzelf gaat. Maar je moet jezelf intens verdiepen in de klanten, de markt en je eigen organisatie, of het nu over banden, auto’s, hotels of nieuws gaat. Je moet snappen hoe een krant werkt en hoe redacties denken. Je moet je verplaatsen in de klant, die een simpel product ziet terwijl jij 22 edities in elkaar zet. Hoe bied je toegevoegde waarde? Het moet passen bij het AD, aansluiten bij je strategie, maar vooral ook anders dan je concurrentie zijn. Ik moet wonderbaarlijke dingen kunnen bieden.”

Bij alle bedrijven waar hij commercieel verantwoordelijk was heeft hij steeds een ‘twist’ aan het product gegeven. Is dat zijn handelsmerk? “Ik heb het geluk gehad dat ik bij Mobil ben begonnen, een bijzondere oliemaatschappij omdat ze niet groot wilden groeien maar overal in wilden excelleren. Je kon alles proberen en daar word je heel veelzijdig van. Financieringen, planning, benzinestations runnen, het kon allemaal. In al die functies doe je ideeën op en die kun je elders weer toepassen. Ik heb in veel branches inzichten uit andere branches kunnen inzetten.”

Voetstappen in de fabriek

Bomhoff heeft duizenden gesprekken gevoerd. “Voordat ik aan een commerciële invulling begon sprak ik eerst met iedereen. Ik heb bij Vredestein overal voetstappen achtergelaten: in de fabriek, bij ontwikkeling, noem maar op. Dan weet je pas wat het product kan, wat die mensen er aan bezieling in hebben gelegd.”

“Ik ben van nature heel nieuwsgierig. Oprecht geïnteresseerd in wat een ander doet, en waarom hij het zo doet, en daar probeer ik een tik van mee te krijgen. Daar coördineer ik me suf in, ik loop de meters, daar vecht ik voor, die kracht en passie heb ik in me. Tijdens dat proces verzin je dingen en zie je de verbanden waar anderen ze niet vermoeden. Zakelijk gewin zit juist in die kruispunten van verschillende werelden, en die knooppunten probeer ik te spotten.”

case salesexpert bomhofWie trekt de kar?

Zijn diep inzicht in mensen is dan ook een belangrijke bron van succes. “Mensen maken het verschil; ik kruip er bovenop. Niet even, ik ben echt in die mensen geïnteresseerd. Daarna weet ik wie de kar moeten trekken, wie er moet sturen, wat er links en rechts aan hangt, wie er onderweg te moe is geworden om de kar te trekken maar er wel in moet zitten, en wie moet uitstappen. Het enige verschil tussen wat een bedrijf ’s ochtends was en wat het ’s avonds is, is wat de mensen die dag hebben gedaan.”

Zijn kracht ligt in zijn oprechte nieuwsgierigheid naar wat mensen drijft, en in het aan elkaar knopen van concepten. Bomhof gelooft niet in de checklists en de spreadsheetterreur uit de managementboeken. “Ik wil de mensen met me meenemen, ik sta ervoor en ertussen, ik motiveer. Ik roep ‘Kom op jongens, we gaan die kant op!’, en dan gaan ze met me mee.”

Nattigheid voelen

Wat is volgens Bomhof een goede leider? “Iemand die er altijd is als het nodig is, iemand die je kan verrassen omdat hij weet wat je aan het doen bent.” Hij houdt van de metafoor van water. “Water dringt overal door, en pas later heb je door dat het nat was. Ik heb dat ook op dat podium verteld: ‘we voelen nattigheid’. Je moet laten voelen dat je er bent, maar wel blind vertrouwen geven. Daarna kijk je wat er gebeurt. Je moet niet het beste jongetje van de klas willen zijn, jouw hele klas moet de beste worden.”

Sommigen maken misbruik van zijn diepgeworteld vertrouwen in mensen. Maar hij heeft geleerd om zich daarover te verbazen in plaats van zich eraan te ergeren. “Mijn grootvader zei: ‘Struikel niet over kleine dingen als je naar de grote dingen onderweg bent’. ”

Verandering belangrijker dan prestatie

De uitspraak ‘Doe eerst de goede dingen, doe ze daarna goed’ kenmerkt de dadendrang van Bomhof. Hoe is dat te rijmen met zijn MBA-achtergrond? “Ook daarin volg ik mijn grootvader. Ik ben blij dat er spreadsheets zijn, en ik gebruik ze ook. Maar als je alles goed hebt ingericht, dan komt het verrichten vanzelf. Ik ben ook liever effectief dan efficiënt, je moet dan vaker schieten maar hebt meer kans op een treffer.”

“Ik probeer wel te appelleren aan de eigen ‘drive’ van mensen. Het is niet leuk om te wachten op betere tijden als je er zelf voor kunt zorgen. Je moet een gezamenlijk doel schetsen, en dan mensen de ruimte geven. Bij een MBA leer je dat al die dingen samen komen: finance, ict, marketing, personeelszaken. Je moet de goede mensen om je heen hebben. Die helpen je om verder te komen en om een beter team te bouwen.”

Hoe combineert hij het zoeken naar continuïteit met zijn innovatieve drive? “Ik geloof in wat mensen doen, dat is mijn uitgangspunt. Dat brengt je in gesprek: hoe kunnen dingen beter en anders. Dat probeer ik te faciliteren. Ik luister naar de mensen die ervaring hebben. Kom uit je comfort zone en denk na. En terwijl je bezig bent zie je vanzelf mogelijkheden. Zwemvliezen verzin je pas als je in het water ligt en sneller vooruit wil.”

Succes is besmettelijk

Hoe brengt hij zijn bevlogenheid over op zijn mensen? “Het gaat om een omgeving die wíl slagen, het beste uit jezelf willen halen. Hier gebeurt het, hier kan het: die houding bij het AD pakt iedereen. Succes is besmettelijk. Bij Vredestein was het de band met een kleurtje, bij TOP Lease de mobiliteitspas. Bij het AD was in de aanloop naar de fusie al heel veel verzonnen. Het is heerlijk om mee te doen in die creativiteit, om het concreet te maken.”

Bomhof is een doener: succes wordt bereikbaar, concrete en tastbare doelen, een menselijke maat. Het gaat om de reis, niet om het doel. “Als we een berg zouden beklimmen vier ik niet pas feest als ik de vlag op de top plant, maar vieren we met iedereen een feestje bij elk succes onderweg.”

case salesexpert bomhofPassie

Wat zijn de uitdagingen nu? “AD NieuwsMedia is een hele spannende klus omdat de onderneming uit verschillende organisaties is samengesmolten, en nu één geheel moet worden. Bovendien zijn de redactie en het advertentiebedrijf werelden op zich, de zakelijke contacten spelen daar vrij doorheen. En het multimediale aspect is volop in beweging: events, krant en website allemaal op elkaar afstemmen. Het is heel dankbaar om dat nu mee vorm te mogen geven.”

“Ik zoek mijn voldoening altijd intrinsiek, ik wil heel graag de beste zijn in sales en marketing, kijken of ik nieuwe oplossingen kan verzinnen, dat is mijn passie. Veel mensen ontwikkelen zich door kennis te vergaren. Ik neem ont-wikkelen letterlijk: wikkels eraf halen. Het gaat er niet om wat je weet, maar wat je met je kennis (en met je kennissen) doet. Met wat ik weet stel ik vragen aan anderen, en daardoor gaan bij hen die wikkels eraf en zie je ze groeien. En daarvan profiteert de organisatie als geheel weer.”

Sales versus marketing

Bomhof is registermarketeer én salesverantwoordelijk. Hoe kijkt hij aan tegen die twee ivoren torens? “Sales en marketing worden altijd verder uit elkaar gepositioneerd dan nodig. Ik heb steeds in ondernemingen gewerkt waar de nood aan de man was: iedereen zet de schouders eronder. Het noodweer dreef sales en marketing in elkaars armen, en ik gaf aan beide werelden sturing. Het zijn twee takken van sport die elkaar moeten helpen.”

Doen ze dat ook? “In het MKB ligt het vaak dicht bij elkaar; het versterkt en helpt elkaar. In grote bedrijven wordt marketing en sales uit elkaar getrokken. Eigenlijk zou iedereen in een bedrijf aan marketing moeten doen: voelen waar je het voor doet. Het gevaar van een marketingafdeling is dat het afglijdt naar alleen communicatie, plaatjes en reclame, terwijl het zoveel meer is. Als je sales goed wil doen, ben je het visitekaartje van je hele onderneming. Je moet dan niet alleen de wereld van de klant doorgronden, maar ook zorgen dat je alles weet van je eigen kant, zodat je gedaan krijgt wat die klant nodig heeft.”

Het woord ‘vertegenwoordiger’ krijgt opnieuw inhoud? “Precies! Je vertegenwoordigt de klant binnen je eigen organisatie. Bij het AD verdiepen de key account managers zich volledig in klanten als Philips, Shell of Unilever. Weten wat er speelt en wat ze nodig hebben, en dan binnen het AD alle registers bespelen om alles op elkaar af te stemmen. Marketing en sales zitten wat dat betreft altijd heel dicht bij elkaar. Als het in één hand zat heb ik beide rollen altijd met veel plezier gespeeld. Ik zou niet kunnen kiezen tussen marketing of sales.”

case salesexpert bomhofRelaties en puzzels

Wat sales betreft is hij gek op relaties. “Het klikt of niet. Iedereen die ik in mijn tijd bij TOP Lease heb leren kennen, bleek later bij Bilderberg hotelkamers en vergaderzalen nodig te hebben. En nu bij het AD blijkt dat ze ook nog adverteren. Ik ben zuinig op mijn contacten. Aan de marketingkant heb ik mijn hele leven gehouden van puzzels oplossen. Hoe kan ik het bij problemen slimmer of anders doen dan de concurrent, en hoe haal ik het maximale eruit voor mijn klanten. Het mooie is dat je ‘afrekenbaar’ dingen kunt bewegen in dit vak.”

Is het samen te vatten met ‘verbinden’? “Ja, dat is inderdaad wat ik doe! Verbindingen tussen klanten, bedrijven, concepten, mensen, mogelijkheden, ideeën en kansen. En altijd gericht op resultaat. Maar het is ook praktisch maken: wat doe je er mee. Bijvoorbeeld een Maslow-diagram: voordat je aan zelfontplooiing toekomt moet je een aantal dingen vervullen. Daar kun je lezen dat iemand die in scheiding ligt geen topprestaties voor je gaat leveren. Vraag dat dan ook niet op zo’n moment; weet waar je mensen zijn en handel daarnaar. Ook dat diagram van Boston Consultancy: waar zitten je cash cows en je stars. Bij zo’n benzinestation had ik de drop, de olie en de ruitewissers zo ingedeeld, dus ik wist dat ik minder ruitewissers nodig had en meer drop. De lol is om te spelen met de aanwezige kennis, dat doen te weinig mensen. Waar zit de verrassing? Er zijn heel veel blokjes; ik ben liever een balletje, dan kun je een beetje rollen. Hetzelfde zien met andere ogen.”

Meer focus, minder energie

Hoe voorkomt hij dat hij verzandt in mogelijkheden? “Focus houden is zeker een valkuil. Ik zie alsmaar andere dingen die ik ook nog zou kunnen doen. Ik moet de grote brokken oppakken en de kruimels laten liggen. Soms zie ik zelfs het laaghangend fruit over het hoofd en begin ik meteen te klimmen. Met meer focus zou ik met evenveel energie meer kunnen bereiken. Maar ik heb gelukkig veel energie om meters te maken.”

Heb je die meters niet nodig om je ervaring op te bouwen voor het latere succes? “Ik zit met ziel en zaligheid in het werk dat ik doe, en daarmee mag ik in verschillende branches kijken. Als je de meters niet maakt, geldt ‘schoenmaker, blijf bij je leest’. Dan zou het routine kunnen worden. Ik heb iedere dag spanning nodig, one risc a day, grenzen zoeken, durven. Maar het moet wel goed gebeuren, in de details maak je het verschil.”

Interview: Thijs Verhees
Tekst: Derk Ederveen (www.skribo.nl)

Theme: Overlay by Kaira